Friday, December 23, 2005

tahlil

aku ingatkan tahlil 7 hari rumah meksu esok...tengahari tadi baru tau sebenarnyer ari nih...walaupun tak menjejaskan aper2 pun...aku saje nak cerite..suke ati aku la...huhuh..tadi lepas maghrib ktrg pun menyewa kereta kat pak tuyu..datang la si shahril tuh..pastu gi amik baha lak kat umah dier, jadi dalam keta tuh ader la 5 orang..dalam kate lain, murah la sikit sewaan kereta tuh. Aku sebagai driver, ain sebagai co-pilot yang tak pernah berguna, dua orang panjang kat belakang, dr ngan albaina, ngan baha kat tengah2..malam ni aku rase bawak kereta tah hape2..aku miss setiap junction yang ada...mesti terlajak pusing stereng..ape masalah aku pun tatau..sib baik ktrg selamat sampai ke rumah..

Lepas amik baha kene gi beli kek lak..kat sri manja. Bukan beli kat dalam sri manja..tapi kat kedai kek kat sebelah sri manja. Kek tu untuk besday c.noor, pensyarah aku, merangkap penyelia final year projek aku...

Sampai kat umah meksue...ujan memang tengah menggila, angin tok sah cakap la...naik2 je terus dihidangkan nasik...ktrg yang tak makan satu hari ni..jangan cakap la..memang makan sepuas2 nyer..tengah2 makan orang lelaki sudah solat isya pulak..sib baik aku sempat menghabiskan nasik aku..aderla beberapa orang sek2 aku yang terpakse membawa masuk pinggan ke dalam bilik yang disediakan utk ktrg duduk, dan menghabiskan makanan derang...

Sudah makan2...meksu pun citer la camner kejadian ayah dier meninggal...asalnye sihat2 jer..pastu ader orang telepon mintak tolong tolak lembu...tapi ayah dier kate tak sihat..sebab rase penin2..tapi orang tu nak mintak tolong gak...arwah pun pegi la...pastu dah siap tuh..nak basuh tangan..tetiba arwah jatuh...kawan yang mintak tolong tadi pun tak perasan biler jatuhnyer..Bile dier pusing dan nampak arwah dah jatuh..dier pun gi la kat arwah...ajar mengucap, dan menghembuskan nafas terakhir lepas mengucap...Alhamdulillah Allah mudahkan urusan dier...dan yang lebih penting arwah pergi pada pagi jumaat...

Pastu sembang2 sikit sebanyak..pastu kitorang pun beransur pulang..sebab dah pukul 10 lebih...nak balik meksu bekalkan lagi nasik ngan lauk, lepas gi antar kereta, baru aku ingat, purse aku ader dalam dashboard...akupun tepon la tempat sewa kereta tu.Sib baik dalam purse aku takdak satu sen pun...huhu..cumer lesen2 je lah..

Sampai umah, ktrg sambung makan lagi..sbb tadi makan cepat2..sudah makan sedia lak..sebab kul 2 nak sambut besday c.noor...tepat kul 12,nyanyi sikit, bukak air sprite yang telah dibeli..amik gambar dan aku menyelet krim kat c.noor, pastu sumer pun selet gak..dier pun rela..gelak2 dua tiga das...naik mandi dan here i am..tengah tulih ape yang korang bace nih...huhu..nak sambung wat sistem lak pasni, tapi mata dah layu...

Ujan pun tak berenti dari pagi tadi...memang la sesetengah kawasan kat terengganu ni banjir teruk..minggu lepas ujan 5 ari tak henti2..pastu panas dua hari..ujan balik..ni...maklumlah..musim ujan..ape nak di kate...:)

No comments: