Wednesday, September 23, 2009

Raya...raya....raya....

Hari ni dah raya ke-4...gue dah start keje dah..huaaaaaaa...malas gile nak bgn pagi tadi...yang paling best, aku keluar rumah kul 8.30am, 8.45am dah sampai ofis..jalan clear gile...

Nak cite pasal raye...cam biase..pagi raye amik2 gamba seround, then off to rumah tok mama, yang terletak di belakang OU...we stayed there until night..ramai gile org datang, tolong2 angkat cawan pinggan pi dapur...then after lunch, ade sesi memberi duit raya...dah juge sesi memberi "muttey"(sebut cam bahasa tamil)...
Tahun ni ade 3 orang yang start keje, gue, meme(adik gue) and faiz(sepupu gue)...so kitrg bertanggung jawab untuk member "muttey" kepada semua anti2 & angkel2...gue beli kain pelekat untuk angkel2 and bruch untuk anti2...meme beli set sudu,garfu,pisau...faiz plak beli kaften utk anti2 tp x sempat beli ape2 untuk angkel2..dan seperti biase angkel2 aku akan mengusik sampai x larat nak gelak...huhuhu~

Tahun ni gak, first time gue kena bagi duit raya...coz gue dah keje..so, gue utk menyusahkan semua sepupu2 gue untuk mendapatkan duit raye dari gue...gue wat treasure hunt...hahahha...mase derang beratur nk dapat angpau..gue bagi gak...tp dalam tu, ade clue, bukan duit raye...hahahha...sib baik gue wat sorang ade 5 clue je...lg pun x nak bagi boring..hahha...yang siap first aku bagi rm20, yang lain2 rm15, and 2 yg last dpt rm10...salah satu dari clue nye ialah kena baca doa qunut..ade yang langsung xnak wat..maleh nk hafal doa qunut...ceh..nasib korang la..x siap, xde duit raye...antara task yang kena buat, baca doa qunut, basuh 3 pinggan/cawan, cari org yang kawin ngan org kelantan(family gue ade 3 couple yang kwin ngan orang kelantan...),huhu...~

Then, turn meme plak bagi duit raya...die pun first time gak bagi, then sape yg nk duit raya+ die, kena baca ayat kursi n kalimah syahadah...berselerak la derang gi cari Al-Quran, buku doa...nak membetulkan tajwid mase baca ayat kursi...lagi sorang sepupu gue, hanis..yang baru kawin bulan 6 baru ni, suruh wat persembahan...hahhaha..tp sebab dah malam bile turn die bg duit raye, so...di tangguh la persembahan tu...and semua orang x dapat duti raya dari Hanis hari tu, kecuali Muaz, sbb kena wat ice blended coffee..huhu~

2nd raya kitrg semua baru start pegi beraya rumah sedare2 yang berselerak kat KL nih..gue ingat nak start pagi, skali start jalan pas zohor...dalam 5 kereta...start ngan rumah sedara kat keramat, then pagi damansara utama, then singgah masjid mujahideen, solat asar, terus gi kelana jaya, ade 3 rumah...salah satu rumah tu still bagi gue duit raya...dapat la gak gue rm10, duit raya tahun ni..hahhaha..
kul 3 kuar rumah, balik dekat2 pukul 12...tp xpe la...setahun skali je gi rumah2 tu...huhuh...start minggu depan akan berderet2lah panggilan open house sampai habis syawal...

No comments: